Najczęściej zadawane przez Was pytanie: "Dlaczego stosujecie aluminium a nie stal?"
Odpowiedź nie jest prosta ale odpowiemy na nią w poniższym krótkim artykule.
Poniżej przedstawiamy Wam tablę z materiałami najczęściej stosowanymi w motorsporcie.
Jak widać z powyższej tabeli w dzisiejszych czasach ciężkie stalowe czy żeliwne koło można z powodzeniem zastąpić lekkim stopem aliminium. Oczywiście na rynku najczęściej w rozwiązaniach podobnych do naszych stosuje się popularny i łatwo dostepny Dural 2017a stare oznaczenie PA6, to jednak gdyby tylko ten materiał był stosowany na koło zamachowe będzie ono miało większą wytrzymałość niż koło stalowe czy żeliwne.
Skąd ta teza?
Przy regeneracjach kół różnych producentów spotykamy się z kołami gdzie ścianka cierna koła osiąga grubość nawet 5mm, te zabiegi producenci stosują aby zredukować wagę ciężkiego stalowego koła zamachowego. Gęstość stali waha się w granicach od 7,5 do 7,9g/cm3 a dla porównania choćby stop 2017a ma gęstość 2,8g/cm3 jest praktycznie prawie 2,5 razy lżejszy. Jeśli wykonamy koło zamachowe o tych samych głównych gabarytach z tego podstawowego stopu aluminium możemy pozostawić ścianki grubsze o 2,5 raza od koła stalowego co da tę samą wagę lecz wytrzymałościowo przewyższy zdecydowanie ekstremalnie odchudzone koło stalowe. To udowodnimy Wam w innym artykule na podstawie komputerowej analizy wytrzymałościowej FEM.
Kolejny atut?
Tak oczywiście odporność termiczna!
Jak sami wiecie stopy aluminium są doskonałymi przewodnikami cieplnymi, to zjawisko wykorzystujemy właśnie w kołach zamachowych. Oczywiście same stopy nie są zbyt odporne na ścieranie, dlatego stosujemy wkładki cierne wykonane z bardzo odpornego na ścieranie żeliwa sferoidalnego. Korpus koła zamachowego wykonany ze stopu lekkiego praktycznie błyskawicznie odbiera temperaturę od nagrzewającej się wkładki ciernej na skutek uślizgu tarczy sprzęgłowej. Ten efekt przedłuża żywotność okładzin ciernych tarcz sprzęgłowych bo bardzo trudno jest doprowadzić sprzęgło do ekstremalnej temperatury. Stal jest słabym przewodnikiem i praktycznie całe ciepło komuluje w sobie i dość łątwo dochodzi do miejscowych przegrzań powierzchni ciernej. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne przy tak cienkich kołach zamachowych. Na skutek miejscowych przehartowań może dojść do popękania koła zamachowego.
Poniżej zdjęcie przedstawia porównanie zużycia kół zamachowych przy praktycznie porównywalnych przebiegach tego samego samochodu w driftingu.
Nasze praktycznie 10 letnie doświadczenie w motorsporcie pozwoliło nam na opracowanie możliwie najlepszego rozwiązania które zapewni długą i bezawaryjną eksploatację w ekstremalnych warunkach. Dawniej stosowaliśmy do produkcji kół stal i żeliwo, praktycznie większość kół zamachowych kwalifikowała się do wymiany na skutek przegrzania termicznego. Obecne rozwiązanie koła hybrydowego praktycznie eliminuje te problemy i w 80% przypadków koło nie wymaga kosztownej regeneracji. W najgorszych przypadkach wymieniamy samą wkładkę cierną na nową.