BMW E36 swap M60B40 v8

BMW E36 swap M60B40 v8

Historia samochodu Arka i droga jaką przeszedł nie była łatwa. Arek poświęcił wiele cierpliwości na swój wymarzony projekt. Musicie przyznać że samochód wygląda rewelacyjnie. Arek zadbał by wizualnie każdy element był z BMW M3, wnętrze w pełnych skórach z oryginalnymi sportowymi fotelami serii M. My również mieliśmy swój wkład w projekt Arka. Samochód trafił do nas z bardzo poważnie uszkodzonym silnikiem, praktycznie kompletnie nadający się na złom.

 

 

M60B40 zatarty wał, uszkodzony blok cylindry i korbowód Elementy rozerwanego tłoka i korbowodu

 

Nie pozostało nic innego jak poszukać dobry egzemplarz, dokonać kompletnego przeglądu i zainstalować go w karoserii E36. Silnik M60B40 pochodzi z BMW serii 7, nasz egzemplarz współpracował z automatyczną skrzynią biegów. Silnik po wstępnych oględzinach okazał się prawdziwym rodzynkiem, i w końcu decyzją Arka trafił w nasze ręce. Silnik został kompletnie rozkręcony, zweryfikowaliśmy stan ślizgaczy i łańcuchów rozrządu, wymieniliśmy wszystkie uszczelnienia, pompę wody, przy okazji dokonaliśmy czyszczenia odmy i układu odpowietrzania skrzyni korbowej.

 

M60B40 napinacze łańcucha rozrządu M60B40 uszczelniacz wału
M60B40 uszelka miski oleju M60B40 uszczelnienie i pompa wody

Fabryczna miska oleju zarówno z BMW serii 7 jak i 5 nie pozwala na montaż tego silnika w karoserii E36, a miska ALPINA jest praktycznie nie do zdobycia. Koniecznym było wykonać miskę specjalną oraz odpowiednio zmodyfikować pompę oleju, również wykonane zostały łapy do montażu silnika na belce, oraz łapa do skrzyni z wersji 730i.

M60B40, B44 miska oleju customowa M60B40 łąpy silnika i skrzyni biegów

W końcu silnik został wyposażony w pozostały osprzęt, kolektory, wtryski, odświeżyliśmy też pokrywy zaworów nowym czarnym lakierem proszkowym, i przystąpiliśmy do montażu w karoserii.

M60B40 B44 kolektor dolotowy M60B40 B44 składanie silnika kolektory, pokrywy zarowów, wtryskiwacze
M60 montaż silnika w karoserii E36 Coupe M60 układ chłodzenia, chłodnica oleju,

Fabryczny sterownik silnika jest wspomagany świnką ECUMASTER DET 3, a silnik pracuje w trybie Fuel Implant, po pierwszym uruchomieniu silnika i sprawdzeniu jego parametrów, przyszedł czas na finalne porządkowanie pod maską, prawidłowe ustawienie i dostrojenie map paliwa oraz zapłonu.

M60 porządkowanie elektryki pod maską
M60 Ecumaster DET 3 Fuel Implant

Pierwsza jazda testowa przypadła samemu Arkowi, my mogliśmy obserwować wszystkie parametry silnika i dodatkowo modyfikować parametry jego pracy. Efekt jest naprawdę znakomity. Już niedługo samochód będzie hamowany więc dowiemy się jaki jest wynik, spodziewamy się fabrycznego wyniku może z lekkim plusem.

Ecumaster DET 3 ADAMAT Performance M60B40 widok pod maską po swapie do E36