BMW E30 tym razem w wersji Touring. Naszym zadaniem było doprowadzenie samochodu do wzorowego stanu blacharskiego, zmianie silnika z wersji M40 na M62B44 i modyfikacjach układu napędowego jak i zawieszenia.
|
W pierwszej fazie prac zdemontowaliśmy wszystko co konieczne do przeprowadzenia napraw blacharskich, zawieszenia oraz oczywiście orginalny silnik.
|
Etap prac blacharskich, to niestety pracochłonne dorabianie elementów nadwozia. Musimy przyznać że egzemplarz był w dość dobrym stanie jak na swój wiek, tylko w nielicznych miejscach musieliśmy interweniować. Udało się też zdobyć fragment tylnego pasa
|
Po ocenie zakresu napraw renowacyjnych, przyszedł czas na wycinanie i dopasowywanie.
|
Z koniecznych względów w leciwym E30 poddaliśmy renowacji praktycznie całe zawieszenie samochodu. W tylnej belce wspawaliśmy płytki zwiększające możliwości regulacji geometrii tylnych kół. W całym zawieszeniu zamontowaliśmy poliuretany. Do mocnego silnika zamontowaliśmy dyferencjał z 25% szperą z modelu E34. Montaż był możliwy dzięki wykonanemu adapterowi pod tylną belkę z BMW E30.
W przednich sankach wzmocniliśmy seryjne mocowania poduszek, tak by miały zdolność przenoszenia obciążeń jakie generują silniki V8. Wielu specjalistów od swapu wykonują mocowania poduszek silnika modyfikując podłużnice. My staramy się jak najmniej ingerować w oryginalną konstrukcję nadwozia samochodu.
|
Rafał zdecydował się na montaż gwintowanego zawieszenia firmy BC Racing, Przedni zestaw McPersona dostępny jest pod tak zwaną grubą lagę. Udało się zdobyć komplet który poddaliśmy modyfikacji w celu trwałego montażu korpusów amortyzatora poprzez wspawanie.
Przed montażem wszystkim podzespołów dokonaliśmy likwidacji ognisk korozji nadwozia. Przy okazji wymieniliśmy większość skorodowanych rurek hamulcowych.
Przyszedł w końcu czas na przygotowanie silnika v8 M62B44 do montażu w nadwoziu modyfikowanego przez nas Touringa. Silnik został kompleksowo umyty, wymieniliśmy uszczelnienia, pompę wody, dokonaliśmy oceny stanu i ustawienia rozrządu. Odnowiliśmy również pokrywy rozrządu nakładając nową warstwę lakieru proszkowego.
W trakcie prac przy silniku, dokonaliśmy oceny stanu podzespołów rozrządu oraz jego ustawienia. Silnik oryginalnie był spięty ze skrzynią automatyczną. W E30 silnik będzie spięty z oryginalną skrzynią v8. Tarcza nabytego sprzęgła zyskała nowe okładziny kevlarowe.
E30-stka ma w wyposażeniu klimatyzację, Naszym zadaniem było również dostosować klimatyzację z M62 do budy E30. Silnik w nadwoziu jest osadzony przy użyciu oferowanych i wykonanych przez nas customowych łap silnika. łapy współpracują z poduszkami poliuretanowymi. Dla łatwiejszego poprowadzenia układu wydechowego i mniejszej ilości rzeźby, przekonaliśmy Rafała do użycia kolektorów z X5.
Po przeniesieniu pompy ABS oraz zastosowaniu podwójnego serwa hamulcowego zaraz za lampą, przyszedł czas na montaż silnika w nadwoziu E30, po wykonaniu przeróbek elektryki, zbudowaniu układu wydechowego i pierwszym odpaleniu przyszedł czas na porządki pod maską.
W zbudowanym nierdzewnym układzie wydechowym zastosowaliśmy sportowe katalizatory. Samochód sporo czasu będzie spędzał na zagranicznych drogach, musi spełniać wymagania emisji spalin Euro 3.
Silnik przy zastosowaniu naszych łap dosunięty jest maksymalnie do grodzi. Dzięki temu możemy zastosować chłodnicę wody w oryginalnym miejscu, chłodzoną wiatrakiem wisko. Takie zestawienie zapewnia optymalne chłodzenie silnika nawet w upalne dni. Warto również pokusić się o zmianę termostatu na wersję z M60.
Po testach wszystkich podzespołów dokonaliśmy porządkowania kabli i wszystkich pomocniczych układów pod maską. W końcu samochód był gotowy do jazd testowych i odbioru właściciela. Ostatnim etapem prac będzie modyfikacja układu hamulcowego, tym już zajmie się Rafał.