W okresie świątecznym pełną parą pracowaliśmy przy BMW E30. Marzeniem właściciela jest zbudować rasową wersję M3. Prac przy samochodzie było mnóstwo, naszym zadaniem było zaprojektować oraz zbudować rozbudowaną 8-śmio punktową klatkę bezpieczeństwa oraz dopasować pakiet laminatów repliki M3. Samochód został rozkręcony do ostatniej śrubki, nie obyło się bez miejscowych prac blacharskich. Niestety E30-stki to już leciwe konstrukcje i praktycznie kupienie zdrowego egzemplarza graniczy z cudem, chyba że jest już po gruntownej renowacji.
Samochód będzie użytkowany w warunkach torowych, dlatego właściciel zdecydował się na maksymalnie rozbudowaną klatkę bezpieczeństwa. 8-śmio punktowa klatka ze wzmocnieniem dachu, zastrzałami do przednich kielichów, krzyżami w drzwiach oraz za plecami. Wszystko wykonane z niezwykłą starannością aby zapewnić najwyższe bezpieczeństwo załodze w ekstremalnej sytuacji na torze jakim jest wypadek, czego oczywiście nie życzymy.
Projektujemy klatki bezpieczeństwa w systemie CAD 3D, a w procesie produkcji stosujemy nowoczesne technologie wytwarzania CNC, dzięki temu nasze klatki wykonane są bardzo dokładnie a każdy element idealnie do siebie dopasowany.
wszystkie stopy mocujące zarówno pałąka głównego jak i bocznych oraz tylnych podpór i przednich kielichów odpowiadają wymaganiom załącznika J, posiadają płytki główne i pośrednie z blachy o grubości 3mm dodatkowo przyspawane do nadwozia i wzajemnie, przykręcane śrubami w ilości odpowiedniej dla wymagań dla danej podpory. Miejsce punktów mocowania klatki wybieramy zawsze w najmocniejszym miejscu karoserii samochodów i odpowiednio do zastosowanego zawieszenia w samochodzie. Jeśli samochód posiada amortyzator razem ze sprężyną wówczas punktem tylnego mocowania klatki jest kielich, w samochodach tak jak BMW gdzie sprężyna nie jest częścią amortyzatora kielich jest bardzo słabym punktem mocowania dla klatki.
bardzo istotną kwiestią jest również technologia montażu klatki bezpieczeństwa, poszczególne kroki wykonywania muszą być zaplanowane tak aby było możliwe wykonać spawanie nawet w miejscach niedostępnych dla oka już po finalnym montażu. Każde takie miejsce jest przez nas fotografowane zgodnie z wymogami PZM. Fotografie te są niezbędne przy homologowaniu samochodu i staraniu się o KSS.
po wykonaniu klatki przyszedł czas na montaż pakietu M3, jak sami widzicie pozbyliśmy się praktycznie większości poszycia E30-stki. Jest to pakiet poszerzający. Taki pakiet można zobaczyć między innymi w E30-stce Grzegorza Hypkiego czy Marcina Mospinka. Wykonaliśmy również customowe nadkola które ochronią kabinę przed kamieniami i piaskiem i wodą.
Resztą prac zajmie się sam właściciel który z zawodu jest lakiernikiem. My z wielką cierpliwością czekamy na efekt finalny, przy samochodzie jeszcze wiele tygodni ciężkiej pracy.