Ford Fiesta MK2 6-ścio punktowa klatka na Super Oesy

 

Klatka bezpieczeństwa to nie ładnie wyglądający gadżet. Wiele osób decyduje się na wariant minimalny tylko po to by zapewnić minimum jakiego wymagają organizatorzy danych serii rajdowych czy wyścigowych. Musimy jednak pamiętać że jej głównym zadaniem jest zadbać o nasze bezpieczeństwo w sytuacjach ekstremalnych, których jak najmniej wszystkim życzymy. Prezentowana w tym projekcie klatka to absolutne minimum jakie zalecamy wszystkim klientom. Poziom rozbudowania klatki powinien być uzależniony od rodzaju dyscypliny sportu oraz mocy i prędkości jakie generuje samochód. Ford Fiesta doczekał się 6-ścio punktowej klatki bezpieczeństwa rozbudowanej o krzyż za plecami, wzmocnienia pałąków bocznych.

Krzyż główny pałąka głównego zabezpieczenie przy dachowaniu wzmocnienia pałąków bocznych

Przednie słupki zostały wzmocnione węzłówkami do pałąków bocznych, stopy mocujące wyposażone są w wymagane płytki pośrednie które przykręcone są do nich śrubami zgodnymi z obowiązującymi przepisami. Płytki dodatkowo są przyspawane do stóp mocujących co zapewnia dodatkową sztywność karoserii.

węzłówka wznacniająca przednie słupki szyby Stopa mocująca punktu mocowania klatki

W drzwiach wykonaliśmy element przekątnym w przyszłości można wykonać na jego bazie krzyż. Przednie słupki pałąków bocznych dodatkowo wzmocniliśmy elementem poprzecznym zamontowanym poniżej kolumny kierowniczej. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne dla samochodów homologowanych poniżej 2005 roku. Element wykonany jest tak że przy uderzeniu kierunek gięcia jest kontrolowany. Dzięki umiejscowieniu elementu poniżej kolumny ułatwiony będzie montaż deski rozdzielczej.

Element przekątny w drzwich baza do budowy krzyża element poprzeczny poniżej kolumny kierowniczej

Klatka wykonana jest zgodnie z wymaganiami art J załącznika 253 przepisów FIA na rok 2014. Wszystkie spawy zabezpieczone zostały alumixem.