BMW E30 Touring M62B44

 

BMW E30 tym razem w wersji Touring. Naszym zadaniem było doprowadzenie samochodu do wzorowego stanu blacharskiego, zmianie silnika z wersji M40 na M62B44 i modyfikacjach układu napędowego jak i zawieszenia.

BMW E30 M40B18

BMW E30 M62B44

W pierwszej fazie prac zdemontowaliśmy wszystko co konieczne do przeprowadzenia napraw blacharskich, zawieszenia oraz oczywiście orginalny silnik.

BMW E30 demontaż tylnej belki i zawieszenia

BMW E30 dyferencjał

Etap prac blacharskich, to niestety pracochłonne dorabianie elementów nadwozia. Musimy przyznać że egzemplarz był w dość dobrym stanie jak na swój wiek, tylko w nielicznych miejscach musieliśmy interweniować. Udało się też zdobyć fragment tylnego pasa

BMW E30 korozja, blacharka, rust, metal sheet working

BMW klasyk, korozja, elementy blacharskie

Po ocenie zakresu napraw renowacyjnych, przyszedł czas na wycinanie i dopasowywanie.

blacharka i wycinanie skorodowanych miejsc karoserii

blacharka i dopasowywanie elementów karoserii

 Z koniecznych względów w leciwym E30 poddaliśmy renowacji praktycznie całe zawieszenie samochodu. W tylnej belce wspawaliśmy płytki zwiększające możliwości regulacji geometrii tylnych kół. W całym zawieszeniu zamontowaliśmy poliuretany. Do mocnego silnika zamontowaliśmy dyferencjał z 25% szperą z modelu E34. Montaż był możliwy dzięki wykonanemu adapterowi pod tylną belkę z BMW E30.

BMW E30 touriung tylna belka, renowacja, zmiana na poliuretany, zwiększenie regulacji geometrii.

BMW E30 touriung tylna belka, renowacja, zmiana na poliuretany, zwiększenie regulacji geometrii. tuleje zawieszenia i tylne wahacze.

BMW E30 tylna belka, zmiana na poliuretany, dyferencjał szpera 25%, 40%, 100%, adapter montowania dyferencjału Z e34 do E30. Belka malowana proszkowo.

W przednich sankach wzmocniliśmy seryjne mocowania poduszek, tak by miały zdolność przenoszenia obciążeń jakie generują silniki V8. Wielu specjalistów od swapu wykonują mocowania poduszek silnika modyfikując podłużnice. My staramy się jak najmniej ingerować w oryginalną konstrukcję nadwozia samochodu. 

E30 wzmocnienie sanek silnika, montaż silnika v8, m60, m62, s62, n62 bezpośrednio do sanek a nie do podłużnic.

E30 wzmocnienie sanek silnika, montaż silnika v8, m60, m62, s62, n62 bezpośrednio do sanek a nie do podłużnic. malowanie proszkowe

 Rafał zdecydował się na montaż gwintowanego zawieszenia firmy BC Racing, Przedni zestaw McPersona dostępny jest pod tak zwaną grubą lagę. Udało się zdobyć komplet który poddaliśmy modyfikacji w celu trwałego montażu korpusów amortyzatora poprzez wspawanie.

Zawieszenie BC Racing do BMW E30, wspawanie amortyzatora w zwrotnicę.

Przed montażem wszystkim podzespołów dokonaliśmy likwidacji ognisk korozji nadwozia. Przy okazji wymieniliśmy większość skorodowanych rurek hamulcowych. 

BMW E30, likwidacja korozji, wymiana rurek hamulcowych

Przyszedł w końcu czas na przygotowanie silnika v8 M62B44 do montażu w nadwoziu modyfikowanego przez nas Touringa. Silnik został kompleksowo umyty, wymieniliśmy uszczelnienia, pompę wody, dokonaliśmy oceny stanu i ustawienia rozrządu. Odnowiliśmy również pokrywy rozrządu nakładając nową warstwę lakieru proszkowego.

Silnik v8 BMW M62B44 przed przeglądem, czyszczeniem i myciem. Silnik v8 BMW M62B44 po przeglądzie, czyszczeniu i myciu i wymianie uszczelnień

 W trakcie prac przy silniku, dokonaliśmy oceny stanu podzespołów rozrządu oraz jego ustawienia. Silnik oryginalnie był spięty ze skrzynią automatyczną. W E30 silnik będzie spięty z oryginalną skrzynią v8. Tarcza nabytego sprzęgła zyskała nowe okładziny kevlarowe. 

M62B44 ustawienie rozrządu i ocena stanu Regeneracja tarcz sprzęgieł i całych sprzęgieł. Okładziny kevlarowe

E30-stka ma w wyposażeniu klimatyzację, Naszym zadaniem było również dostosować klimatyzację z M62 do budy E30. Silnik w nadwoziu jest osadzony przy użyciu oferowanych i wykonanych przez nas customowych łap silnika. łapy współpracują z poduszkami poliuretanowymi. Dla łatwiejszego poprowadzenia układu wydechowego i mniejszej ilości rzeźby, przekonaliśmy Rafała do użycia kolektorów z X5.

M60, M62, S62, N62 kolektory wydechowe z X5, łapy silnika swap M60, M62, S62, N62 kolektory wydechowe z X5, łapy silnika swap, sprężarka klimatyzacji.

Po przeniesieniu pompy ABS oraz zastosowaniu podwójnego serwa hamulcowego zaraz za lampą, przyszedł czas na montaż silnika w nadwoziu E30, po wykonaniu przeróbek elektryki, zbudowaniu układu wydechowego i pierwszym odpaleniu przyszedł czas na porządki pod maską.

e30 swap M60, M62, S62, N62 modyfikacja elektryki, wiring diagram, e30 swap M60, M62, S62, N62 modyfikacja elektryki, wiring diagram, `

W zbudowanym nierdzewnym układzie wydechowym zastosowaliśmy sportowe katalizatory. Samochód sporo czasu będzie spędzał na zagranicznych drogach, musi spełniać wymagania emisji spalin Euro 3.

e30 swap M60, M62, S62, N62 modyfikacja kolektrów wydechowych, exhaust manifold, downpipe, muffler e30 swap M60, M62, S62, N62 modyfikacja kolektrów wydechowych, exhaust manifold, downpipe, muffler

Silnik przy zastosowaniu naszych łap dosunięty jest maksymalnie do grodzi. Dzięki temu możemy zastosować chłodnicę wody w oryginalnym miejscu, chłodzoną wiatrakiem wisko. Takie zestawienie zapewnia optymalne chłodzenie silnika nawet w upalne dni. Warto również pokusić się o zmianę termostatu na wersję z M60.

E30 swap V8 M60, M62, S62, N62 chłodnica wody i wentylator wisko, wather cooler and fanPo testach wszystkich podzespołów dokonaliśmy porządkowania kabli i wszystkich pomocniczych układów pod maską. W końcu samochód był gotowy do jazd testowych i odbioru właściciela. Ostatnim etapem prac będzie modyfikacja układu hamulcowego, tym już zajmie się Rafał. 
E30 swap v8 M60, M62, S62, N62

E30 swap v8 M60, M62, S62, N62

E30 swap v8 M60, M62, S62, N62 tłumik, exhaust muffler

E30 Tourung swap M60, M62, S62, N62